Forum
Andre dyr
Hjælp en "stakkels" og en kende usikker nybegynder.
Godaften godtfolk.
Endnu en nybegynder er på banen med usikre spørgsmål :)
Nu har mit første og meget fine akvarie kørt i en uge og inden for den nærmeste femtid vil jeg gerne ha nogen fisk i.
Mine spørgsmål:
Skal jeg udskifte noget af vandet inden? I så fald hvor meget?
Og hvordan er det nu jeg sætter fisk i mest hensigtsmæssigt? Fandt en beskrivelse på et tidspunkt, som var pænt skåret ud i pap, men kan selvfølgelig ikke finde den igen. De kan jo ikke bare bli "kastet" i.
Da jeg har en datter der hedder Molly, blir det vist vores første fisk. :) Er der et minimum for hvor mange.? Så vidt jeg kan forstå er de ikke en stime fisk? Akvariet er på 54L og med tiden skal der gerne komme en art, måske to mere i.
Og sidste spørgsmål (for nu;))- er der en sugemalle der er særlig egnet, som begynder-malle? Hvis sådan et udtryk overhovedet findes. :)
Er der en venlig sjæl der vil bruge lidt tid på at hjælpe mig.? :) På forhånd tak. Og god aften. /Cindy
Hej Cindy...
Jeg er "desværre" stadig nybegynder indefor dette fantastiske felt, så det er begrænset hvor meget jeg kan rådgive dig - det vil jeg lade nogle af de mere "hardcore" om! ;-)
Jeg vil blot ønske dig velkommen til dette forum - jeg håber du bliver ligeså bidt af både hobbyen OG dette sted, som jeg er! ;-)
Og stort pøj-pøj med dit akvarie! ;-)
Velkommen til AV.
Nogle af dine spørgsmål bliver besvaret i denne artikel:
Jeg ville ikke skifte vand før fiskene havde gået i akvariet i en uges tid.
Når jeg kommer hjem med nye fisk, starter jeg med at lægge posen med vand i akvariet i 20-30 minutter, så temperaturen udligner sig. Derefter åbner jeg posen og fylder en kop vand fra akvariet i, hvorefter jeg plejer at sætte den åbne del af posen i klemme mellem dæksglasset og akvariet. Dette gentager jeg tre eller flere gange, alt efter, hvor sarte mine nye fisk forventes at være. Med meget sarte fisk (det er dine mollyer ikke) hælder jeg indholdet af posen med fisk i en spand og gennem en luftslange med en hane på lader jeg vandet fra akvariet dryppe langsomt ned i spanden. Der skal selvfølgelig lægges et glas eller andet over spanden, så fiskene ikke kan finde på at hoppe ud.
Alt efter hvilken art, du vælger, ville jeg nøjes med et par, to hunner og en hand eller måske to par - de er ganske rigtigt ikke stimefisk.
Den bedste og mindst sarte 'begynder'-malle er nok en helt almindelig ancistrus, men den bliver med tiden så stor (15 cm eller mere), at et 54 liters akvarium ikke er nok. Da mollyerne ligeledes med al sandsynlighed vil blive til mange flere, så kan du af flere grunde ende med at stå med alt for mange fisk til akvariet.
Har du en mening, eller et godt råd?
For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.