Forum
Dekoration
Hjælp med moss/planter
hej jeg har liget fået et til 54 liters og jeg vil gerne have planter og moss i og vil gerne hvae mosset til og gro op af det bagerste glas hvordan gør jeg det og hvor kan jeg skaffe sådan noget mos henne kom bare med nogen forslag og ider tak :D
Pleser havd bruger du af lys for jeg har prøvet at lave den, det var så i et Edge fluval med LED men det gik ned og mos kom der aldrig.
Det er min erfaring at Javamos gror godt under relativt stærkt hvidt lys. D.v.s alm. dagslysrør på 6500 kelvin og nogle af de hvide akvarierør som ligger over f.eks phillips Aquasky o.lign.
Sammen med det hvide lys har jeg røde rejer og rimelig kraftig vandgennemstrømning
De røde rejer groomer javamosset og holder det rent. Hvad den kraftige gennemstrømning gør tør jeg ikke sige med sikkerhed. Hvad lyset gør er vist indlysende. :-D
Altså hvidt lys,kraftig vandgennemstrømning og røde kirsebærrejer.
Dennis dine LED er sikker langt fra kraftige nok til at give god vækst.
Jeg har f.eks stor succes i et 25L med 11watt hvidt lys over. En tot som en tennisbold fylder akvariet efter et halvt års tid. Der er rejer og filter på 360 L/T. Det er relativt kraftigt men mindre kan sagtens gøre det.
Jeg glemte at nævne alm. hårdt dansk vand fra hanen.
#4 Tak Willads.
Det er også derfor jeg har opgaderet alt lys på alle reoler, for også min tanke.
Jeg har det typisk i 54 liters akvarier, hvor to akvarier ved siden af hinanden belyses af et enkelt 36 Watt T8 lysstofrør. Normalt et der omtales som dagslysrør, men ikke et specielt akvarierør. Jeg har ikke andet end en elefantfod tilsluttet en luftpumpe til at filtrere og bevæge vandet.
Så er vi sådan cirka på linie plesner, for jeg har 15 watt over mine 54L.
Du har så meget mindre vandbevægelse end jeg har.
Jeg vil heller ikke være påståelig omkring behovet for vandbevægelighed, eller noget andet egentlig.
For mig er det et mysterium hvorfor nogle planter trives og andre bare dør langsomt.
Har du en mening, eller et godt råd?
For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.