Forum

Foder

Hvilket grønt-foder kan man bruge?

#1 Bitten 12:19 - 27.01.2012

| Til toppen af siden Til bunden af siden

Ja - som overskriften lyder, så er jeg på kig efter hvilket grønt man kan bruge i sit akvarie, til at fodre med...

Som nævnt i en anden tråd, så har jeg ofte noget grønt "tilovers", fordi jeg kun skal lave mad til mig selv. Så kunne det jo være supert at kunne give mine fisk lidt af det også - så deres foder bliver lidt varieret.

Men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg kan putte i baljen - og om der er noget de ikke tåler. Findes der nogle retningslinjer - eller et sted jeg kan læse om dét? Jeg har kigget hér på siden, og véd jo at agurk, kartofler, ærter og spinat kan bruges - men hvad med alt det andet grønt? Salat, broccoli, blomkål, bønner mm, men jeg synes det er svært at finde ud af hvad der er godt - og endnu vigtigere hvad der IKKE er...

Håber endnu engang, at I deler jeres visdom med mig - Jeg er taknemmelig for dette forum! (Er der noget at sige til dét, med alle de spørgsmål jeg har?! ;-) )

#2 plesner 21:44 - 27.01.2012

Jeg har gennem årene brugt rød, grøn og gul peber, broccoli, ærter og ærtebælge, grønne bønner, hokkaido græskar, agurk, courgetter, gulerod, selleri, kartoffel, rødbede (sviner vandet, men blev spist), halverede cherry tomater, rosenkål og nori tang.

#3 Bitten 10:27 - 28.01.2012

HOLD da op. :-D

Så er er jo nærmest frit valg på alle hylder! ;-)

Tak, plesner! ;-) 

#4 Bitten 16:13 - 05.02.2012

...hmm... mine fisk/maller er bestemt IKKE til broccoli...

Men til gengæld gik de HELT amok, da jeg smed lidt hakkede rejer ned til dem - ja, det gjorde rejerne også (Altså de levende jeg har i baljen!) :-D Hvor er det fedt at se dem gå amok i noget mad - det gør altså at jeg bare får lyst til at variere endnu mere... ;-)

(Ja, ja - véd godt at sunde rejer ikke er "Grønt" - men ville ikke starte en ny trå op bare for at fortælle at det er kanibal-rejer jeg har! ;-) Tror næste forsøg bliver med torske-rogn... Fnis...)

#5 plesner 16:18 - 05.02.2012

Jeg har nogle gange oplevet, at fiskene i et akvarium lige skal vænne sig til en ny type foder. Prøv at lade en lille broccoli-buket blive i akvariet en times tid og gentag dette 3-4 dage i træk. Så burde dine fisk have fundet ud af, hvad det er, de indtil da ikke har forbundet med noget spiseligt. Specielt ancistrus har jeg aldrig set sige nej til broccoli. Hvad er det for nogle maller, du har?

#6 Bitten 16:33 - 05.02.2012

Jamen, det er netop Ancistrus...

Altså der sidder nogle snegle på den - og rejerne er også henne og pille lidt - men det er ikke noget mine fem Ancistrus gider ofre deres opmærksomhed på...

#7 plesner 16:37 - 05.02.2012

Som sagt, så skal de voksne bare lige lære at forbinde det med noget spiseligt.

Når du på et tidspunkt får et kuld ancistrusunger, så kan du opleve, at ungerne nærmest dækker sådan en lille broccolibuket 100%.

#8 Bitten 16:49 - 05.02.2012

Hi, hi... Det lyder jo herligt.... :-D

Og nu vi lige ER ved emnet - hvordan kan jeg se på en Ancitrus om den er kønsmoden?+/

Jeg købte jo 5 stk i december (Tror jeg det var) og dengang var de (efter aftale) "små"... Der er tydelig forskel i størrelsen på dem nu, men der er endnu ikke nogen af dem der

har fået udalt skægvækst...

#9 plesner 16:58 - 05.02.2012

De skal vel være i nabolaget af 7 cm for at være kønsmodne. Begge køn vil have 'skæg', men hannens vil være længere og mere markant.

#10 Bitten 17:14 - 05.02.2012

Hmm... Så må jeg ha' fat i målebåndet - man er vel blond! Hi, hi...

- Ja, er klar på det med at hunnerne også har "skæg", og i mit sidste indlæg, skulle der også ha' stået "...der er endnu ikke nogle af dem der har fået udtalt skægvækst"... Synes ikke jeg på dén måde kan se forskel på dem...

Endnu engang Tak fordi du tager dig tid! ;-) 

Har du en mening, eller et godt råd?

For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.