Forum

Mit akvarium (Vis os hvad du har!)

Hvor lang tid må lyset være tændt?

#1 Kaspersoendergaard 07:20 - 24.01.2008

| Til toppen af siden Til bunden af siden

Hej alle, Hvor lag tids lys må der være om dagen i et akvarium hvor der er Discus fisk og Rød neon ? både med hensyn til fiskene men også med hensyn til alier (ved ikke om det er er stavet rigtigt) osv. jeg have tænkt mig at have det tændt fra 12 morgen, til 12 aften? Er det for meget? Mvh Kasper

#2 Cichla 07:25 - 24.01.2008

#1 skrev: "jeg have tænkt mig at have det tændt fra 12 morgen, til 12 aften? Er det for meget?" Det er helt perfekt, bare du ikke overstiger 12 timer.

#3 Line 13:37 - 24.01.2008

Det er vel perfekt, hvis alt andet altid er mörkt rundtom. Men hvis nu akvariet får dagslys fra 7-8 om morgenen, så begynder planterne vel at vågne op og assimilere? Da planter nu engang kun er "aktive" i 12 timer, er spörgsmålet om de sidste 3-4 timer om aftenen ikke kun vil glæde algerne? Det er noget, jeg har puslet med i tankerne. 12 timer belysning er fint - men det skal helst ligge i de normale dagstimer. Middagspause har jeg altid syntes var en vanvittig ide. Vil glæde mig over kommentarer. Hilsen Line

#4 Cichla 17:10 - 24.01.2008

#3 God pointe du kommer med. Jeg hørte engang en akvarieplante-gartner, som fortalte at det var en god ide at dække akvariet til, især om sommeren for at undgå indfaldende lys. Han sagde at det meget vigtigt at planterne fik lys i 11-12 timer, hverken mere eller mindre, så voksede de bedre. At man så samtidigt ikke giver alger de bedste betingelser, er en sidegevinst. Rent praktisk er det nok lidt bøvlet at dække akvariet til i dagtimerne. Jan

#5 Yoush 00:11 - 05.03.2008

Jeg synes ikke at 12 timer er godt. Især ikke hvis det er et stue akvarie. Jeg har mine stueakvarier tændt i 10 og 10½ time om dagen. Det fungere helt fint for mig. Ingen alger og god plante vækst.

#6 Cichla 06:56 - 05.03.2008

#5 skrev: "Jeg synes ikke at 12 timer er godt." Hmm, det er jo sådan det er i naturen. Der er ikke noget entydigt svar, normalt anbefales 10-12 timer.

Har du en mening, eller et godt råd?

For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.