Forum
Diverse akvarie relateret
Idéer til spændende fisk?
Hej igen, alle i alvidende orakler! ;-)
Jeg går hér og nyyyyyder mit 250l akvarie - og kan slet ikke få nok af dét... :-)
Jeg har stadig "kun" Guppy 'er (ca. 7 voksne - ca. 10 unger), alm. Neon (ca. 10 stk), maller (ancitrus, 5 store unger)) og så nogle rejer (Ubestemmeligt antal)...
Men, men, men....
Jeg går jo nu og overvejer hvad min næste fisk skal være...
Udover at de naturligvis skal kunne gå sammen med de nuværende beboere, så kan jeg tilbyde et rimeligt godt beplantet akvarie, også med flydeplanter...
Jeg tænker lidt, at de måske godt må være lidt større end dem jeg har - tror det ville skabe en god helhed at der er lidt forskellige størrelser. Og så¨tænker jeg på at de nok gerne må være "røde" - for at få lidt farve ind...
Men hvad siger I?
Det behøver bestemt ikke være nogle der ses overalt - men igen skal de jo være til at komme til for penge - og ikke alt for sarte - det er jo stadig et "nyt" akvarie..
Har læst lidt om den knurrende ...øh... noget, og det lyder da lidt sjovt med en fisk der kan sige noget!! Men set på billederne, er den vist ikke så farve-rig, vel?
Nå - men håber der er nogen der har lyst til at byde ind, så jeg kan forberede mig lidt! ;-)
Hej Bitten
Nu skriver du røde og straks falder min tanke på sværddragere, mollyer eller platyer. Alle tre fåes i et utal af farver og også i rød. Samtidig er det ikke fisk der er så svære at holde.
MVH
Power
Med din nuværende besætning er vi vel ude i noget stuetemperatur og alm. hanevand med hårdhed ? og pH ?
Jeg synes faktisk den Knurrende gurami er en ganske fin fisk - og det er bestemt ikke rigtigt at den ikke er farverig.
Den lille art tricopsis pumila bliver for lille, - men den større tricopsis vittatus er en rimelig stor fisk. Jeg har fem i et 110 liters og de fylder det pænt ud, - måske er det endda lidt for mange, da de er ret territoriale overfor hinanden. Hannerne selvfølgelig især.
Mht farve har de utrolig smukke knaldblå øjne, og hannerne har et kraftigt rødligt skær, men er selvfølgelig i 'det daglige' mest sådan lyse med lidt stiber. Men de har bestemt farvespil i finnerne. Så kedelige eller ikke farverige er de ikke.
Hvordan de er rent adfærdsmæssigt i længden eller om der er nogle 'indbyggede problemer' med dem - som f.eks. den lille som ofte kan være svære at holde - det ved jeg ikke helt, da jeg kun har haft arten en måneds tid. Men jeg kan sige, at efter den måned er jeg ret sikker på at det er en art jeg meget gerne vil blive ved med at have. Mit problem er lidt at jeg ikke ved om jeg har nogle hunner, hvilket er lidt ærgerligt.![]()
Men .. jeg må lige tilføje, at den Knurrende gurami - selv om den vil sætte stor pris på mange flydeplanter og tæt bevoksning, - nok ikke rigtig passer til den besætning du har lige nu. De ynder jo blandt andet et akvarie med kun meget lidt strøm, og er ikke rigtig egnede til at sætte sammen med neonfisk og guppyer. Lidt for hurtige urolige fisk tror jeg. Og Guppy ungerne .. hmm ... de vil nok ende i maven på guramierne :)
Kirsten:
Ja, lige nu er det "bare" stuetemp., hane-vand ( KH på 15-20) og en pH på ca. 8...
helene:
Ja, jeg har også læst en del om netop de Knurrende gurami 'er, og der ER jo nogle ting der ikke er optimale for dem, i min nuværende balje... Så det vil også næsten være synd at få dem hjem, så... Uanset hvor spændende jeg synes det kunne være - så kommer fiskens trivsel altså i første række! ;-)
Jamen Bitten.. Du skriver "kun" guppyer.. Kan man få for mange af dem.. Jeg har 140 akvarier fyldt med dem.. hehe
BoJensen:
Uh, nej - hvis ikke økonomien satte sine begrænsninger, så tør jeg slet ikke tænke på hvor mange akvarier OG Guppy 'er jeg ville ha'! ;-)
Det var jo også derfor at ordet KUN var i sitationstegn!!! Som jeg skrev, så er jeg VILD med dem! ;-)
(Skrev hun, mens hun forsøgte at "rygsvømme" så hurtigt at hun håbede han ville blive "u-fornærmet" igen! Hi, hi...)
Hvad med en flok af disse ;) Link
Dem er jeg selv blevet forelsket i :-) og tænker at du måske har samme gode smag til nye beboer i baljen.
Uh - ja, det er jo både godt og skidt, at spørge herinde! ;-)
Dels så får jeg jo SÅ mange gode idéer fra jer - men dels så afføder det en del flere spørgsmål - men det tydeliggør jo også min hårfave... Eller i det mindste at jeg slet ikke er klar på HVAD jeg vil ha'! (Same-same) ;-)
Power:
Jeg har også tænkt på de tre du nævner: Sværddragere, Mollyer eller Platyer - Men min erfaring med dem (læs: min fordom, måske), er at de ikke er så meget større end dem jeg har. Altså jeg synes de "ligner hinanden" for meget - hvis du forstår hvad jeg mener? ;-)
Altum:
Ja - de var bestemt også fine - men igen er de, størrelsesmæssigt, jo ikke så anderledes end dem jeg har...
Jeg er lidt bange for, om det ikke bliver en "rodet omgang", hvis der bliver flere i dén stil, som jeg har - synes der mangler lidt helhed... Uhh.. Det er nu ikke så nemt at forklare sig på skrift... ;-)
Jeg var forleden inde hs vore nye dyrehandler i Nyborg - og jeg nøjedes faktisk med at KIGGE!!! Hi, hi...
Men der fik jeg øje på Scalarerne - nu ved jeg ikke helt hvor RØDE de er (fnis) men de ER da noget helt andet.
Nu ER det jo KUN et 250L's akvarie jeg har, så jeg ved ikke helt om jeg synes det er en god idé, men det er noget der på dén måde er anderledes, jeg søger...
Se - dét er da IKKE noget problem at finde, vel? Og slet ikke når jeg er SÅ klar i min udmeldig om hvad det er jeg vil ha', vel? (Ironi KAN forekomme...) :-D
Jeg kunne hurtigt skrive, at Red Devil scalarer nok lige er det, som du söger.
Hvis jeg som tidligere Kertemind'er og Odenseaner husker rigtigt, så er vandet også kanonhårdt i Nyborg.
Skalarer bör have blödt vand og ret så lunt vand.
Eet par ville du godt kunne holde i et 250 l akvarie - så længe du holder dig til opdrætsformerne. Vildformer. bliver for store.
Da ville jeg så tage 4 stk - og lade dem finde et par. Bagefter öjeblikkelig sælge de to andre.
Neon også blödt vand, men köligere.
Guppy hårdt vand, og köligere.
Ancistrus blödt vand (har ikke problemer med hårdere)...
Det er jo lige det med, om det passer sammen. Og hvor meget du har lyst til pjatte med vandforberedelse.
Rödt.... hvad med pragtbarber? Barber kan bare være nogle rövere - måske nogen har erfaringer med pragtbarber herinde?
Det ville passe bedre mht vand ihvertfald.
Scalare sammen med rejer og gubbier?? Tja måske de lader rejerne være, men vink farvel til flere gubbi unger, medmindre du har ekstremt mange planter ungerne kan gemme sig i. Scalare er og bliver en rovfisk og den er rimelig hurtig trods dens udformning.
Blot lidt information om fisken ;)
Har du en mening, eller et godt råd?
For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.