Forum
Maller - (Pansermalle, Sugemalle m.fl.)
Info om l-325
de er dog ikke til af få et billede af - da jeg kun har mobilen at gøre med-
Hej alle kære jer.. jeg starter denne tråd fordi:
Tilbage i januar blev jeg indehaver af 2par L-325 en super fantastisk flot Ancistrus malle med mange flotte unikke spots`
Men info info er det meget lidt af på nettet om disse, planet catfish har ganske lidt info om disse og norske akvaforum har lidt beskrevet om denne L-malle..
Er der nogen af jer fantastiske mennesker, her inde der har haft L325 før eller endnu beder holder dem nu?
Jeg er naturligvis interessert i at få dem til at yngle (da det ikke er sket endnu) endvidre ellers bare at de skal have det godt!
Jeg har vedhæftet et billede af akvariet de holder til så ris modtages til forbedring og ros "på forhånd tak : )"
teknik:
pumpe: alm. Eheim indv. pumpe & AM-top 600ltr m/luftdyse
alm varmelegme til 54ltr står på 28-29g
2x små trærødder - 3x planter - 1x kokosnød - 2x lerrør - 1x kalksten - luft pumpe - sand bund Det er kun 2 par L325 der huser dette akvarie!
At yngle? jeg har forsøgt mig med daglig vandskift op imod 40-50% i en uges tid for så at se om de ville lege men ingen ting er sket? tidliger ejer har haft held med yngel op til flere gange??
Fodring? jeg fodre med malle piller m/spirulina og ind imellem lidt rødemyg
Med mange hilsner Carsten
#1: Jeg holder ikke selv arten, men kom med det samme til at tænke på denne fremragende artikel, som beskriver, hvordan man kan få gang i en del vanskelige arter (herunder maller) ved at efterligne nogle af de faktorer, der har betydning i naturen:
Prøv at sætte temperaturen ned til 25°, undlad vandskifte i 2 uger, smid den kalksten langt væk. Derefter et 25% vandskifte med koldt Regnvand , så kommer de nok i gang
Ja, kalkstenen er med til at gøre vandet hårdere, så ud med den.
Ellers til dit akvarie: Jeg vil råde dig til at få lidt mere bundlag i, det ser meget tyndt ud. Dine Cryptocoryner vil bedstemt gerne have et par censimeter mege at gro i.
Prøv at sætte en baggrund bag på akvatriet, eventuelt på siderne også. Du kan bruge farvet pap/papir eller hvad du har. Bare så man ikke ser det hvide tapet direkte gennem akvariets bagrude.
#1 : Jeg har ligesom dig anskaffet mig nogle L325'ere her i foråret helt præcist to trioer og et par. Her kommer så forskellen : den ene af hannerne passer på unger og den anden passer på æg.
Ynglesetup : 63 liter akvarie med et tyndt lag sand - vandtemperatur på 22 grader - vandet taget lige fra hanen -
i vandet har jeg smidt ca 25 egeblade - som filter bruger jeg en elefantfod med påmonteret bøjning
for at gi lidt flow i overfladen - et lille lerrør er blev foretrukket som ynglehule frem for en kokos-
nød.
Jeg fodrer med Tetra tabimin, Tetrarubin/phyll og Jbl novotabs.
Et 10 liters vandskift en gang om ugen med frisk temperet vand fra hanen.
Fiskene er fordelt på tre akvarier, så jeg kun har en han i hvert ynglesetup.
Håber at du kan bruge mine erfaringer til noget.
Mvh
Bjarne
Har du en mening, eller et godt råd?
For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.