Forum
Malawi cichlider
Kanibal cichlider
Hej.
Jeg har et 325 l. akvarie, med lidt blandet Malawi Cichlider i + et 56 l. til hunner med skuffe.
Der er 4 forskellige arter, hvor de er godt fordelt på hunner og hanner. Hver gang en af hunnerne er med unger, smider jeg dem over i det lille akvarie. En uges tid efter ungerne er "spyttet" ud, fanger jeg hunnen igen, og sætter den tilbage i det store. Det har så hvergang resaulteret i at hunnen er blev slået ihjel af de andre. Hvordan afhjælper jeg det problem??
Jesper
Først og fremmest skal jeg fremhæve, at jeg ikke er ekspert på området, men kender problemet fra visse labyrintfisk. Selv ville jeg forsøge at foretage tilbageflytningen lige inden du slukker lyset for natten, og eventuelt med et tæppe "forlænger" natten med 24 timer
Jeg har hørt nogle, der møblerer akvariet om i den slags situationer, så de sædvanlige territorier og styrkeforhold lige skal etableres igen. Så bliver aggressionerne mere ligeligt fordelt i stedet for at blive rettet mod den 'nyankomne', som de andre af samme art formentlig har glemt alt om.
Jeg har 0% erfaring med Malawi, men har brugt tricket med at ommøblere mange gange ved andre cichlider, dog med svingende held. Men, mindre held er bedre end intet held. Jeg har så brugt lejligheden til en hoverengørring i samme omgang.
Mørkelægning har jeg ikke prøvet, men det skulle undre mig hvis det ikke hjalp. Der er jo en del mere roligt i akvariet om natten.
Et problem jeg kan se er dog, at jeg ikke kan se hvordan det går. Hvis heg har adskildt et par og skal føre dem sammen igen så vil jeg gerne kunne se hvad der foregår i akvariet. Det skal lige siges, at jeg har kun cichlider parvis, aldrig i grupper (ud over sneglehuslegere), så du må lige tilpasse mit svar til din situation med Malawi akvarie.
Hej.
Tak for de gode svar. Vil forsøge det med mørklægning først, da det vil være for stort et arbejde, at "rykke rundt", hver gang en hun skal tilbage i baljen :-) Har en Golden (igen), der er med skuffe... Så det er næsten hver anden måned jeg skal rykke rundt :-)
Har du en mening, eller et godt råd?
For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.