Forum

Maller - (Pansermalle, Sugemalle m.fl.)

Mallefoder til ancistrus sp

#1 Kaspersoendergaard 17:56 - 09.02.2009

| Til toppen af siden Til bunden af siden

Hej alle, Jeg får inden for 2 uger fisk i mit nye akvarie. Jeg har smidt en kanon flot, men kunstig rod i mit akvarie. Dermed ville min kommende maller ikke få træfibre, og dermed ikke en ordentlig fordøjelse i maven. Derfor har jeg kigget på en lang række foder, hvor der står nogle steder at der er træfibre indblandet i fodret. Men jeg har altid købet Tetra foder med stor succes, hvor mine fisk er gået helt amok, når jeg smed det ned i akvariet, så jeg tænkte på om dette foder her kan bruges: ? http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=838_5_951&products_id=1195 Med venlig hilsen Kasper Søndergaard

#2 stonny 22:24 - 09.02.2009

Jeg har købt en dåse af disse i dag. Der er ikke anført, at pillerne indeholder træfibre. Men hvorfor ikke smide en ægte rod i akvariet? Det kan jo blot være et ganske lille stykke. Derved stimulerer du også mallernes naturlige adfærd med at raspe på en rod.

#3 Cappeln 22:39 - 09.02.2009

Jeg hælder til indlægget i #2. Det er den nemmeste og bedste løsning på noget som ikke behøves at være et problem. Jeg har dog hørt at mallerne er meget begejstret for en kokosnød og gerne med masser af trevler på som de kan raspe af. Sådan en kan man få for en 10 er i supermarkedet, og så er der endda kokosmælk og kokos indeni (og dét skal liiige ud før den kommer i baljen). Og det allerbedste er, at mallerne også vil bruge den kokosnødden som hule, som de har brug for hvis de skal yngle. Desuden, hvis der er godt med alger så får de formentlig de fibre de skal bruge. Jeg har haft flere kuld unger med ancistrus i malawi-akvarier hvor der ikke var skyggen af trærødder. Det generede dem altså tilsyneladende ikke.

#4 Kaspersoendergaard 09:31 - 10.02.2009

Roden er limet fast med silicone i akvariet, derudover afventer jeg en kokus nød med posten, så der er en kokusnød på vej til mallerne. Mvh Kasper

#5 Kirsten 16:35 - 10.02.2009

Sådan en kokosnød bliver jo skaldet på et tidspunkt - jeg tænker, at mallen nok ikke kan raspe noget af selve den hårde skal? Men så kan man selvfølgelig skifte den ud :)

#6 LarsNissen 18:56 - 10.02.2009

Jeg ville også købe en rigtig trærod. Bare en lille en. Men prøv at se om det ikke også går med kokusnødden. Her har du en skitse til hvordan man kan lave huler til mallerne.

#7 LarsNissen 18:57 - 10.02.2009

Kokusnød skitse
æh... Glemte billedet. Sav nødden over langs stregerne.

#8 Kaspersoendergaard 19:16 - 10.02.2009

Jeg har købt en kokus nød hvor producenten havde lavet hullet :) Den er i akvariet nu. Har lige hældt vand i akvariet. Det er virkelig smukt, selvom bundlaget ikke har sænket sig endnu og der jo er luftbobler på ruderne ;)

Har du en mening, eller et godt råd?

For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.