Forum
Mit akvarium (Vis os hvad du har!)
Mit nye akvarie
Hej her er et billed af mit nye akvarie efter den har kørt 1 måned.
Og lidt liv kom der også med de levende sten :)
MVH Henrik
Pas på du har mange Aiptasia (glasroser)
Du kan købe noget til at sprøjte dem med, ikke alt virker lige godt, men væk skal de, du må endelig ikke skrabe dem af, så spreder de sig vildt.
Hej J.Andresen
Tak for oplysningen.
Det vil jeg gøre noget ved,har ellers fået at vide at de ville være gode under opstart af akvariet,og man bare skulle tynde ud i dem hvis der kom for mange.og endnu engang tak :)
MVH Henrik
Hej igen
Så har jeg været på nettet og set at man kan fjerne Aiptasia (glasroser)ved at sprøjte citron koncentrat ind i bunden af dem for at udrydde dem,er der nogle der har erfaring med det?
Her er linket som jeg har set det på : Link
#4 Jeg har hørt man kan bruge en smule saltsyre - Men ved heller ikke om det er ok? Jeg har heldigvis ikke nogen endnu ser det ud til 7-9-13 ...
#1 er det også et Red Sea 130 Liters? :)
Jeps det et red sea 130 har nu også læst at man kan fjerne gladsroser ved at sprøjte dem med kogende vand,det vil jeg prøve først da der ingen kemi kommer i dunken :)
Hej igen
Så er jeg ved at prøve at fjerne gladsroser med kogende vand,og det ser ud til at virke :) men man skal over dem et par gange så derefter gælder det bare om at komme efter dem :)
Min kammerat bruger saltsyre til at sprøjte ind i glasroserne med gode resultater. Den mængde der bruges har ingen indflydelse på akvariet. Han ordner dem lidt af gangen, så der ikke kommer for meget 'affald' på en gang.
Jeg kan godt lifde at dit akvarie ikke er proppet med dekoration. Det er ikke overfyldt med sten osv, en fejl jeg selv lavede da jeg startede mit forhenværende saltvands op.
I øvrigt Henrik, hvis du ikke har erfarring med akvarier fra før, så er det modigt at du starter med et saltvandsakvarie. For de fleste akvarister er det et stort spring, at få deres første salvands, men du er bare hopper lige ud i det.
Ja du har ret det er det første saltvands akvarie.Grund til salt er at det ernoget af det flotteste jeg har set og at der er vildt mange ting at holde øje med.
Dekoration:Har ik mere i pga akvariet ikke har kørt længere end 1 måned,har lat mig fortælle at jag ikke skal sætte koraller og fisk i aller tidligst efter 2 måneder.glasroserne vil jeg af med inden der kommer noget i akvariet hvis det er muligt.Så de næste uger er det kontrol :)
P.S har testet vandet for flere test og de er lige efter bogen :)
Øv det gik ikke ,har byttet en af dem til en Centropyge bispinosa kejeser,og det ser ud til at de kan bedre sammen :)
Alle jomfrufisk, uanset navn, er nogle stridbare fisk, og de egner sig kun til ganske store akvarier, hvis man vil have mere end en. Og selv enkelte individer kan være grove over for andre fisk.
Du har noget Caulerpa i akvariet, vær opmærksom på det, når der begynder at komme belastning på akvariet.
Det kan vokse ganske explosivt, når næringen er tilstede. Og lige som med glasroserne, kan selv en mindste stump som ikke fjernes blive til nye skud.
Hej.
Super skønt at der nogle der hjælper med mit nye akvarie,da jeg er ny inde for salt.
Jeg har som sagt fået fisk i akvariet og efter 2 dage så kom der trådalger igen (i små mængder) er det ok eller skal der gøres noget.N.B foder fiskene minimalt.
Og til cpg tak for denne information som du kom med,det er lidt det samme med som med gladsroserne der fik jeg også at vide at de kun var til gavn,men det er nok mig det er galt med da jeg har hørt at det er godt i starten,men efter der kommer liv i akvriet så skal de væk.
P.s Tak til alle der kommer med gode redskaber til hjælp til mig og andre OG kom bare med flere Det er bare så skønt :)
Det er skam også lærerigt for mig. Jeg har ventet på springet til Saltvand i årevis. Måske en dag...
Billed fra idag 28/09-11 Har fjernet en del Caulerpa far akvariet og har næsten fået udryddet gladsroserne,har prøvet med citronsaft og det virker super godt,det er nok for at pH ligger på ca 2 meget Surt :)
Skal ud at se på fisk og koraller Lørdag eller Søndag i Esbjerg Link De har åben fra 12:00-15:00 begge dage.Spændende :)))
Hej Caroline
Glasroser bruger nitrat og kan bruges i helt specielt opbyggede filtre, hvis man ikke benytter det, så skal de væk så hurtigt som muligt.
pH skal være over 8 (7,8-8,5)
Har man erfaring med ferskvandsakvarier (fisk og planter) så er det samme sværhedsgrad at have et saltvandsakvarium, her går jeg ud fra et velpasset Ferskvand .
Nøjagtig som med Ferskvand så er der mange sværdhedsgrader.
Start med levende sten, hold øje, mål vandet, skift vand og lær hvordan det ændrer sig, put lidt nemme blødkoraller eller skiveanemoner (discosoma) i, de har ikke de store lyskrav og er super nemme.
Sæt først dyr i når du har styr på vandværdierne og køb "aldrig" fisk der ikke har gået hos forhandleren mindst 8-14 dage - der dør rigtig mange saltvandsfisk og hold dig langt væk fra Damsel familien, de er billige og vil sandsynligvis smadre alt levende du putter i senere ;) - du kan selvfølgelig vælge at have Saltvand med en enkelt Damsel og mange blødkoraller, så er det ikke kun nemt så er det også billigt.
Jeg har altid backup: bestående af, ekstra salt, beholdere til koraller, til levende sten, til fisk osv, for er der noget der er ved at gå helt galt, så starter jeg bare forfra, det tager 8-10 timer, men som regel lykkes det at få det op og køre igen, uden problemer.
En lille regel er, fjern ikke flere end 10-15 glasroser pr gang, MAX.
akvariet belastes af det du tilsætter og de døde glasroser.
enig, jeg har prøvet Damsler i alt fra 56 - 1000 liter og det fungerede bare ikke (men andre kan heldigvis være heldigere, dygtigere end mig)
Pas på at du har alger nok til dem.
Caulerpaalger, der fjerner man normalt 30% hver måned, så man på 3 mdr. får udskiftet alle, de kan pludselig dø og så afgiver de nitraten til vandet igen.
Er de hvide på spidsen eller på røddernes spidser, så gror de fint, men begynder selve planten at blive gennemsigtig, så få dem væk, så er de ved at gå til.
Mvh
jan
Hej
Tak for de gode oplysninger:)
Fiskene jeg har nu går rigtig godt sammen,koraller skal jeg ud at se på imorgen Lørdag i Esbjerg og måske et par fisk 2 stk klovne fisk :) og en go sludder med indehaveren af butikken.(Man kan jo kun blive klogere i denne her verden)
M.V.H.Henrik.
Hej Henrik
Der åbner jo snart en meget stor akvariebutik i Esbjerg. I starten vil det kun være Saltvand og efter billederne at dømme bliver det noget af en butik. Se linket. Ved ikke helt hvornår de åbner men de er i fuld gang med at indrette butikken.
FEEEED butik - når den åbner sparker jeg Corolla´en igang og kører sydpå - oss selvom jeg ikke har koralrevsakvarium. Véd du hvornår biksen åbner #21?
Hej igen
Har lige været i Esbjerg idag og det var bare super fik købt 2 stk Nemo 2 stk blød koraller 1 stk dannebrogsreje og en go sludder med indehaveren,ikke dårligt. De har åben her imorgen fra kl 12:00-15:00 og hjemmesidden vil blive opdateret med tiden som han kommer på plads.Han siger at han vil holde åben Onsdag til Søndag når det hele kommer på plads.
Nu sidder jeg og venter på at jeg kan fange den sidste chrysiptera hemicyanea den jagter bare de 2 nemo konstant,så den vil jeg af med :( selv om keiseren prøver på at beskytte dem
M.V.H Henrik
De 2 nyindkøbte Klovne fisk.
![]()
![]()
Og 2 stk koraller navne ? 1 : Sarcophyton tenuispiculatum og 2 : Finger Leather Coral.Er ikke sikker på navnene,men er der en der ved det vil jeg meget gerne vide det på forhånd tak.
P.S fik fanget den arrige damsel så er der blevet fred i akvariet og rolig den er blevet levert tilbage hvor den kom fra :)
M.V.H Henrik
Fornuftigt at få de Damsel byttet til et par Klovnfisk .
Det ser også ud til at du har fået has på de fleste glasroser, tommel op.
Fedt at se det lykkedes for dig med sådan et lille akvarie,har fulgt med fra starten da jeg selv drømmer om at prøve Saltvand en dag.
Hvad har du af teknik i dit akvarie ?
Tak for rosen.
Det er jo ikke kun mig der skal roses,rosen tilkommer også dem der er kommet med de gode info.ET STORT TAK HERFRA. Og kom bare med flere til mit projekt.
Teknik i akvariet er standard som er i red sea 130L.Kun en ekstra pumpe . Her er et link til disse Link
Og kampen mod gladsroserne fortsætter bruger kun citronsaft nu :) Og 5-10 min en gang imellem.
Lige et billed fra idag :)
Hej
Kunne godt tænke mig at få noget info om hvordan man rengør/afkalker pumper fra akvariet.Da det nok er tid til det .
M.V.H Henrik
Lav en opløsning af citron Syre . Skil pumperne af i hoveddelene, og smid det hele i citronsyre badet.
Lad det ligge i 1 times tid, og skrub det så med en ren børste.
Skyl af under rindene vand.
Grunden til at jeg skriver citronsyre er at det ikke lugter som eddikesyre.
Super tak for det cpg.Det vil jeg gøre imorgen :)
Det ser rigtig godt ud Henrik!
Mit er også begyndt at ligne noget men nu har det også stået i 4 mdr snart :) - Det køre dælme godt de Red Sea akvarier!
Hej igen.
Hjælp min ene koral har fået en plet som bare bliver større,er der noget jeg kan gøre,eller skal jeg vente og se hvad der sker?
Prøv at sæt den højre op ved lyset ... Jeg har ikke ret meget stående på bunden da jeg synes ikke det virker super... Det meste af mit står oppe i midten af vandhøjden.
Alle blød koraler har fra tid til anden nogle "off days" hvor de skifter slimlag, blot lige så du ikke går i panik, når det sker.
Det som her er sket, er sandsynligvis at vandcirkulationen rammer korallen lige der hvor den "bare" plet er.
Og pletten er ikke mere bar end at hvis flytter den nogle centimeter, så kommer polypperne frem igen.
Såvidt jeg kan se af dit billed er polypperne ikke foldet ud på korallen, men at det kun er stiklen der er fremme endnu.
Som Rasmus skriver, er det meget få koraller som lever på bunden.
Prøv at se om der ikke kan blive plads til den længere oppe på stenene, og den kræver ikke så forfærdeligt meget lys.
Sacrophytoner kan iøvrigt blive megastore med tiden. Har set billed af en, hvor stammen var 80 cm høj!
Den Sinularia, du har stående skla også flyttes op, som skrevet er det meget få koraller som lever på bunden
Hej
Tak for info til jer begge :)
Nu kan jeg se at jeg har gjort en fejl,da jeg har sat de levende sten op fritstående,og det giver ikke den største mulighed til at sætte koraller på,så nu har jeg ommøbleret stenene så der er flre pladser på stenene.
Før
Nu
Hjælp igen igen.
Øv syntes bare at det bliver være med min Sacrophytoner koral,skal den væk eller skal jeg se tiden an?
Vand kontrol 1 gang om ugen
Dato
13/09-11
20/09-11
27/09-11
05/10-11
10/10-11
Temp
27°c
25,5°c
28,0°c
25,5°c
25,0°c
Salt indhold
1,025
1,020
1,020
1,025
1,025
8,2
8,0
8,1
8,2
8,2
Alkalinity
2,0
2,3
2,2
2,2
2,2
Nitrit
0
0
0
0
0
Nitrate
Phosphat
0
0
0
0
0
Calcium
Ammonia
Magnesium
Hej sådan se mine målinger ud til dags dato håber at det ser ok ud er lidt i tvivl om Alkalinity er ok pga alt hva man ser på nettet aflæses i andre værdier,men efter red sea skal den være 2,2.
Shit det foggede op håber at det ik gør noget.
Så har jeg fjernet Sacrophytonen fra akvariet da den næsten var rådnet op øv :(
Synd med din koral og håber du finder ud af hvad der gik galt med den så du får mod på at prøve en ny,stadig en fed tråd du har som er med til at jeg overvejer at prøve Saltvand mere og mere da det ser spændende ud.
Hej Henrik
Det er sikkert at det er spændende med salt Her er et par link til opstart og vidre viden Link
Håber at det kan give blod på tanden :)
MVH Henrik Poulsen
Hej igen igen.
Kunne godt tænke mig at vide hva der skal testes for i akvariet når man har fisk og koraller + tilsætninger, så jeg bliver godt kørende.
På forhånd tak.
MVH Henrik :) ( Den alt spørgende )
Hej Henrik,
Var det dig som jeg så nede ved Flemming igår ved 17 tiden? ;-)
Det ligner godt nok de fisk der blev hentet! Hehe ..
Held og lykke med det!
Mvh. Rasmus Hurup
He He Rasmus :)
Ja det var mig der var der. Fedt at kende en som Flemming
Hvis du kommer på disse kanter igen som jeg tror du gør er du altid velkommen til at kigge ind da du køre lige forbi Brørup å vi kan få en snak om det vi har som hobby,vil tro du har en stor viden indefor det vi fifler med noget større end min da jeg først er begyndt at int. mig for dette efter jeg er sprunget ud i salt,nok lidt dumt,men jeg står ikke tilbage for denne udfordring :)
Det er ikke dumt, måske lidt modigt :) Vi er vist en del som følger med i dit projekt, og ønsker det var os.
Henrik. Du er først begyndt at interessere dig for dette efter du er sprunget ud i Saltvand . Nok lidt dumt, men du står ikke tilbage for denne udfordring :)
Måske lidt modigt vil jeg sige, men du har grebet det rigtigt an. Du er startet smådt op og har lyttet til de råd der er givet og søgt mere viden hvor du kan. Man kan læse og læse og spørge i en uendelighed, men man skal sku have fingrene nede i baljen før man rigtig begynder at lære.
Og husk lige en ting, det er ikke kun dig der kan lære af dit akvarie/dene tråd, der kommer en masse ting på bordet som andre akvarister kan bruge.
Jeg har i al fald selv fulgt med i denne tråd og håber du vil fortsætte fortællingen. Det er dejligt at kunne følge andres projekter.
Når man ser sådan en omgang find Nemo - så kan man jo ikke andet end at blive imponeret.
- Godt gået. :)
Har lige sat et lille klip ind på youtube og den kan sees her :) Akvariet er 3 måneder gammelt.
fedt akvarie. Gid jeg ville have plads til et større akvarie.
Hej igen
Det er Lørdag/Søndag den 3/12 og 4/12 der er åbnet i Esbjerg hos Flemming Aquastyle med nye sendinger af fisk Link
Vente Vente :)
Så er der kommet nye fisk i akvariet 1stk Centropyge bicolor .Kejser og 1stk Synchiropus splendidus ) Mandarinfisk
En anemone som har stor glæde hos begge nemoer :)
De er for lækre de der Mandarinfisk . Sammen med søheste, så er det nok dem, der trækker mest, når jeg af og til får lyst til at prøve Saltvand .
Lige et par nye billeder :)
De 2 nye kardinaler og et stk koral og 2 stk rør orme :)
Nemo i Anemone :)
Har du en mening, eller et godt råd?
For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.