Forum

Sygdomme

Neonfisk er svære *suk*

#1 tessa 20:44 - 21.11.2007

| Til toppen af siden Til bunden af siden

hej igen folkens.. jeg ved godt i har svaret på det her 1000 gange, men jeg kan ikke lige finde nogen gammel tråd på det. er det ikke sandt at fisk kan få hvide pletter af stress? jeg har i eget akvarium 10 neonfisk, købt igår, 7 døde idag, 1 halvlevne med hvide aggtige pletter(pletter eller mistet farve er jeg lidt i tvivl om- altså den har ikke mistet farven over det hele som de døde var, men ja et par punkter har den) jeg er overbevist om det er stress af en art og ikke fiskedræber, men selvfølgelig i er experterne. det skal siges at det er fra samme batch fisk hvor 20 døde på mit arbejde (for dem af jer der har læst min tidligere tråd) jeg syntes det er mystisk. jeg har 4 små ancicitrus, og to Sort tetra i et kæmpe 250L så tænkte jeg det er nu det er et ideelt tidspunkt at købe dem, når der ikke er flere fisk i akavriet, men suk jeg tog fejl. fiskene lå i vandet 20 min så lukkede jeg en smule vand ind lå ca10 min igen, lukkede lidt mere vand ind lå 10 min et kvarter igen, og så åbnede jeg posen og efter lidt tid svømmede de ud. min pH er ca. 7 nitrit indhold var i forgårds under 0,3 mg/l der er intet at se på tetra erne. gav tetraerne en meget lille og mener meget lille potion mad ca 4 timer senere end neon fiskene var kommet i. og jeg så dem spise det hele. under alle omstændigheder hva gør jeg nu? jeg tror ikke det er min skyld, jeg snakkede med fiskemanden da jeg købte dem, om de tidligere neonfisk jeg havde købt på arbejde, og han kunne ikke selv se årsagen, han sagde en anden kunde havde lige haft samme problem. og han derfor har skiftet næsten alt hans eget vand. men han havde ikke oplevet nogen døde. (og jeg stoler på denne fiskeforrestning, han virker ivrig for at sælge som enhver anden, men samtidig også reel )

#2 Finkeldinken 21:24 - 21.11.2007

Neonfisk kan være nogle sippede kræ, det er ihvertfald helt sikkert! Er det Rød neon eller de almindelige, du har?

#3 askaa 21:26 - 21.11.2007

Jeg tror ikke at det er stress. Og den måde du har puttet dem i akvariet på, er efter min overbevisning rigtig. Jeg er sjældent lige så grundig som dig, og jeg har aldrig haft problemer som dem du beskriver. Jeg ville tro at fiskene ikke var i topform da du fik dem. Måske har de været udsat for kulde?

#4 sandi 08:10 - 22.11.2007

det du beskriver har jeg osse være ude for. Jeg købte 10 neon fisk for en måned siden, og straks gik 5 til så er der stille og rolig forsvundet 4 til, og nu har jeg 1 stk som svømmer glad rundt mutters alene og ser ud til at hygge sig. Jeg henvist mig til fiske manden, og han sagde at det var et dårlig sending af neon fisk denne gang, der havde være så mange som havde klaget over at de døde, at han træk hele sendning tilbage og solgt dem ikke mere. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg ved at tropiske fisk plejer at kom nogenlunde fra det samme sted, der er et hoved leverandør, så køber de forskellig dyrehandler fra ham. Så måske er neon fisk bare stresset hele fra starten hos fiskehandler for tiden??? Ved ikke, men ku godt tænkes. Hvis jeg var dig vil jeg drop neon fisk for et godt styk tid og prøve igen når fiskemand får en friske sendning.PS Jeg fik min penge tilbage.

#5 Flaz 17:25 - 22.11.2007

Neonfisk - både den røde og den almindelige, kan være nogle kreperlige størrelse at ha´ med at gøre. De er vandret ud og ind i mine akvarier i snart 40 år, og jeg har også tit og ofte været udsat for katastrofale dødtal, umiddelbart efter søsætningen. Hvorfor véd jeg ikke, men jeg véd at der er stor forskel på sendingerne. Enten dør alle på nær én ell. 2, eller også overlever alle - også selvom man har købt 6-8 ekstra, for at kompensere en smule for "holocausten". Der er ikke noget at gøre ved det - så´n er det bare. PS. Din måde at indsætte nye fisk i akvariet er efter min mening helt optimalt - ikke noget at komme efter dér..!

#6 rie 17:58 - 22.11.2007

Jeg har også haft neon engang. De holdt nu ret lang tid.. Jeg fik den som nogle af de første fisk og de sidste er døde for et par måneder siden. (I starten var der også mange der døde..) Men held og lykke! PS. Hved ikke lige om de får hvide pletter af stress. Håber du kunne bruge noget af det! :)

#7 tessa 18:27 - 22.11.2007

nå to mere døde. den sidste ser glad ud, men igen den gjorde den anden sidste også igår inden jeg gik i seng. nu må vi se imorgen tidlig. det er Rød neon , og ja hvad jeg har læst det er den sarte af dem, også derfor jeg var omhyggelig med udsætningen. ja jeg får også pengene retur, og JA jeg venter bestemt på næste batch, 30 døde fra samme batch er et hint om de andre ikke er skide bedre. kulde, tja de var på min svedige ryg da jeg cyklede hjem fra fiskemanden i en termopose, (20mins tid) hvis de dør af det suk, så kan jeg ikke få nogen fisk før til foråret :(

#8 tessa 18:28 - 22.11.2007

#9 HECHR 18:33 - 22.11.2007

Hvis du kun har en tilbage, kan det godt være den ser glad ud, men den vil temmelig sikkert blive mere glad for nogle kammerater af sin art. Håber du finder ud af det..

#10 tessa 15:28 - 24.11.2007

#9 ja giver dig ret, kæresten er også på jagt efter nogen idag :)

#11 tessa 23:01 - 26.11.2007

nej nu giver jeg snart op.... ok hvem herinde er neonfisk experten, og hvad gør jeg få at de møg kræ overlever, for nu er jeg bare stædig? for købte 10 mere lørdag. og der er nu 6 tilbage......! så nogen der har nogen ideer til det perfekte rød neonfisk hjem? (jeg måler nitrit og pH imorgen, men er 90% på at det er i orden.)

#13 brib 09:39 - 27.11.2007

Rød neon er den perfekte indikator for om der er noget galt i akvariet. Hvis vi får nye fisk i , og de fejler et eller andet , så er det altid neonfiskene der rager de hgvide pletter - Svamp og anden dårligdom til sig . Men lidt hårdføre er de nu alligevel . for på trods af ovenstående er det yderst sjældent at nogle af dem står af . De ældste fra flokken er ca 7 år gamle, så af og til smutter der en i svinget, men det er så af naturlige årsager. Det kan godt være du skal holde en pause med neonfiskene til du finder ud af årsagen til dødsfaldene , og jeg kan desværre ikke råde dig i hvad der er galt. viser fiskene overhovedet ingen tegn på sygdom ( pletter misfarvninger o.a ? ) Mvh. brib

#14 tessa 13:22 - 28.11.2007

nej det er det der er så sært... jeg tror simpelthen ikke de kan tåle cykelturen hjem. tror det bliver for koldt for dem på trods af termopose og en svedig ryg.. har en plan om at næste gang noget familie eller venner kommer på besøg i bil, så skal der købes neon.. tror simpelthen der er for sarte over for den kulde der. alle andre fisk i akavriet har det nemlig fint, har endnu engang målt nitrit, det er fint, pH er fin... min umiddelebar konklusion er, er det er en speciel sart stime fiskemanden har, og kombineret med cykelturen det kan de ikke klare (2 var døde igår før jeg var kommet hjem fra fiskemanden.)

#15 brib 15:56 - 28.11.2007

Du er vist ikke den enste der har problemer med Rød neon lige pt . vi har lige været i vores lokale dyrehandler , og han fortalte at de sidste 3 hold Rød neon han havde fået hjem , har vendt bunden i vejret . Jeg kiggede lidt på de sørgelige rester han har tilbage , og der er ingen sygdomstegn som pletter eller andet at se på dem , de dør bare . Så jeg kan ikke være dig behjælpelig med en logisk forklaring på hvad der er galt . Det eneste hans grossist havde sagt var at de ikke måtte komme i for friskt vand . Mvh. Brian

#16 tessa 23:40 - 28.11.2007

brib, hehe du bor vel ikke odense gør du det? men nej jeg må bare vente, det er bare det er de skøre fisk der gjorde at jeg i det hele taget fik den her ide til at skulle have akavrie, så vil man jo gerne have netop dem ikk :P

#17 brib 09:40 - 29.11.2007

På en ø som dig men ikke Fyn :-) Dog er Lolland ikke så langt væk ifht. Selv om jeg skifter fisk i tide og utide, er der dog en som jeg næsten altid har haft i mindst et akvarium , og det er Rød neon . Så det er lidt ærgeligt for dig at de åbenbart ikke vil bo hos dig . En løsning kan være at du venter 14 dage inden du prøver at tilsætte neonfisk igen . Som nævnt kan man være uheldig med en sending eller 3 , men for det meste er der nu ingen problemer i at holde Rød neon .

#18 tessa 18:52 - 29.11.2007

hehe oki :) jaaa jeg har ud af 55 neon fisk, via "survivel of the fitest reglen" nu 10 fantasktiske og tror jeg glade neon fisk :) der skal flere til, men venter lige til fiskemanden har fået en ny sending :) Nå men hva jeg efterhånden i min desperation har fundet af om de her dyr er: de kan godt lide rødder og masser af planter.så der er noget at gemme sig i. de er lidt sarte mht til vand, så vent en god måneds tid eller sån noget i hvert fald, før du kommer dem i et splinter nyopstartet akvarie af vandkvalitet kan også lide blødt Surt vand (det der med pH har jeg ikke erfaring med, og hvis jeg nu som laborant siger bare hæld noget Syre derned for at justerer pH en, så får jeg helt sikkert nogen på nakken der siger jeg skal bruge et eller andet fiskeprodukt fordi det kan "det og det"- så det må man selv rode med :D ) men blødt vand, der kan man købe destilleret vand i matas, men tror det er lidt dyrt. eller samle regenvand, og så i begge tilfælde erstatte det med normal postevand som du ellers ville have hældt i. og jo mere du erstatter jo blødere bliver vandet. :) så vidt jeg ved kan nogle ciclide arter og mange andre fisk godt lide den combo ) så har jeg også erfaret at det hyper ULTRA ULTRA vigtigt at de ikke bliver bare lidt kolde på hjemvejen, så er du på cykel og bor lidt væk, og vil have neon fisk i disse frost tider, så er en svedig ryg og et stykke avis papir eller termopose udeonom ikke nok. vi snakker flamingokasse, eller termotaske hvor du på en eller anden vis lægger noget deri til at varme det lidt op, fx en pose med varmt vend (og nej fiskene skal ikke lægge i denne pose selvfølgelig :P )når du så er kommet hjem, beholder jeg dem i den mørke avis indpakning hvor jeg lægger dem et kvarters tid op på lysstof armaturet det er lunt :)for at evt få temperaturen lidt op på dem, samt give dem helt ro og mørke, som de foretrækker kommer fra sån noget helt mørkt grumset vand, så hvis man har det er de også glade :) det er i hvert fald vigtigt man gør noget med dem med det samme, hvis man har købt nogle planter eller et andet ogg der lige skal rodes i akvariet først, så sørg for at de ligger lunt imens, på en varmedunk eller sån noget. det her temperatur værk har jeg slev erfaret er meget kritisk for disse fisk. dernærst begynder jeg den laaaange udlukning af dem. 30 t og flyde rundt i posen, åbne dem, lidt vand ind luk igen stå 10-15 min, og gør det nogle gange. dernæst lukker jeg dem ud. hvor de er forholdsvis de eneste fisk jeg har købt den dag, så der ikke er for mange "nye" fisk der også skal vænne sig til det. sluk derefter akvarielyset nogle timer eller resten af aftenen for at mindske stress. efter denne blide opstart burde de nu være fit for fight og kan holde i mange år (de siger de andre hvert fald :P )

Har du en mening, eller et godt råd?

For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.