Forum
Gør det selv
Ny renoveret reol
Først lige et par billeder af det som jeg vil udskifte!
Jeg startede oprendeligt med 3X 128L. hvor de to er todelt. Den fik også en tur.
Så kom der 15 X 27L. lavet fra helt ny af.
Så udvide jeg med 3X 64L. + et ved siden af. Dem har jeg desværre ikke billeder af da de kom hjem. Men trængte til en meget kærelig hånd. De ser sådan ud.
Nu er jeg så kommet til at købe en ny brugt reol.
Den har stået i over et år i en lade.
Der er ført støm og Luft til alle akvarier og jeg skal prøve at have låger.
Jeg købte det for ca. 2 måneder siden og hvad har jeg så lavet?
Akvarier er rengjort med klorin,eddikesyre 32% og acetone.
Fuger er udskiftede. Baggrund og bund er malet.
Reol har fået den stor tur også med sæbe og acetone.
Malet med alu spary hvor jeg ikke kunne få alt gl. maling væk.
Amatur er pillet ud og der er sat Zink skinner op til LED.
Luft slanger er skiftet.
Låger er malet, sort udvendig og hvid eller sølv indvendig.
Jeg har måtte lave træben da jeg ikke kunne få det fra hinanden og få porsa ben på.
Der arbejdes i Strøm føring for LED, 3 rækker på hver hylde, skal kunne slukkes hver for sig.
Pt. er jeg her.
Der er skåret HMF filter og isat tjekkiske lufthæver.
ser satme godt ud ;) godt abejde er hvis de rigtige ord :-)
Hold da ........ det ser godt ud,håber der kommer flere billeder af dem med fyld i ?
Har lige haft min trekker på besøg :-D
Jeg laver en styrebox med timer og tre kontakter, en for hver række LED der er på hver hylde, så at jeg kan have fra 1 til 3 strips tænd af gangen. 2 kold hvid og en varm hvid. Jeg sidder også en elmåler i boxen så jeg altid kan se om jeg har noget gl. skidt sat til.
LEDen er forøvigt denne Link
5M LED bånd SMD3528 120 LED/M
får på de to reoler et forbrug på 300Watt + transformer
Nydeligt, Dennis! :) Hva'.... er du ved at åbne en butik!? ;)
Hvordan med de der trælåger - hvordan holder de sig åbne? (undskyld mit dumme spørgsmål)
Der sidder to skabsbeslag der kan åbnes næsten 180gr. og kan holde sig selv.
Har altid forsvort at jeg ikke skal have låger men nu prøver jeg.
Flot Dennis....glæder mig til at se det
Og Kirsten, jeg er ikke ved at åbne butik.
Men ønsker ikke mange akvarier men et pænt setup.
Så jeg holder mig til kun at have mine 35+ :-)
Jeg er forøvigt glad for at I også synes det ser godt ud ind til vider. Tak
Da jeg også vil lave det samme med de andre reoler, måtte jeg jo til at undersøge hvad og hvordan.
Det er hjørneskabs beslag der kan åbne 170gr. ulempen er at de skal fræses ind i trælågen.
Nu har det lige været weekend... så må der være nye billeder undervejs? :)
Nej. Jeg har fået hørt til hvor langt mit LED er og få fundet hænglser og ud fresning til låger. Jeg kan ikke finde træ i 18,5 X 1,9 cm. der har jeg lige en opgave.
Når så lidt billeder da.
Det griber jo om sig det skidt.
Jeg bibeholder jo min reol med 15+ 1 (har kun de 15 da pumpen har stået på den sidste plads.)
Og så mine 12 stk. 12L
Jeg har så bestilt så at jeg kan 18 stående på en reol, skulle jo bare lige forlænge tværpindene lidt :-) Jeg regner dog kun med at vil havde 15 på den men der, bliver lavet luft til også at kunne sidde op på øverste hylde. Der skal nok konne billeder af både den reol og den måde jeg laver luften på. Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg gør med LED på den.
Jeg skal have lavet låger til begge de to reoler og så kommer der ogs ny LED på 25L. i hvert fald.
Nå men det var billeder.
Jeg har flyttet min pumpe ud i garagen, den ligger 15 meter fra mit rum, der er ført 3/4" slange i rørkaplser og i lagt ned i isoleringen på loftet.
Der føres fra Hovedeslangen og ned til reolerne i 12 mm. (der skal nok komme rosseter på)
Inden det kommer til selve reol fordelingen kommer der en ventil på, det bliver lavet i 20 mm. limPVC
Da jeg bruger gangen ud til toiletet som akvarie rum, har jeg valgt at lave et par "vægge" at sidde på enden af reolerne, de kommer til at stå med ca. 1 meters længde forskydning. Det tager vi vist også på billeder når jeg når der til.
Den anden ende af min nye reol bliver for El og luft kontrol/ styring. Det bliver lavet så jeg får tre forskellige muligheder for lys mængde, kørende over en timer, og jeg vil også måle strømforbrug ind over den. Noget hver blær men en sjov detalje. Der vil mine atimia klægger også også komme op. Og håndklæder og viskestykker. Der er en meter til væggen så et lille bord har jeg også tænkt som jeg kan sorter fisk ved.
Så mangler jeg lige et billede af alt det PVC jeg har liggende i 1000 stykker, men det kommer der også.
Ja og så køre der lige et side løbende projekt. Mænd kan ikke multitaske så jeg er lidt kvinde. :-)
Billede af PVC som det ser ud i dag :-)
Så må vi se i morgen eller i overmorgen.
Skal også lige have malet 128L. 3. gang
Fik pillet bord plande ned i akvarie rummet i går.
Så kom der nye stænger til 12L. :-D
Vil lime PVC i morgen og så må jeg lave reol på Torsdag.
128er er blevet malet og "gavle" fik lige et tredje lag.
Jeg fik limet og taget billeder så de kommer her.
128er er kommet ind i reolen, så de ikke fylder i garagen.
Så lidt PVC.
"stigen " til 12L. reol, den er 15 cm. smaller end reolen, så der er plads til el bakker i begge sider.
Jeg bor så et 9,5 mm. hul i PVC røret.
Jeg har skaffet nogel luftskruger med gummi pakning og 10 mm. gevind.
Af skade bliver man klog. Det er letter lige at give en gang tætning inden den kommer bag reolen.
Og sådan ender det med at se ud.
Nu er min udfordring at jeg ikke har flere ventiler fri, så det bliver noget med at skulle pille noget fra og så tage ventilerne derfra og flytte over. jeg er ved at have en plan i hovedet, nu må jeg så se om den holder. Men har 9 akvarier der skal pilles fra påsigt og det er noget med at få dem til at køre på en midlertidig måde så billigt som muligt.
Hvor har du fået fat i de luftskruer henne? Ellers ser det ud til at være noget af et større (og velovervejet) projekt.
Det er nogle jeg købte privat af en der havde fået dem hjem fra USA :(
Dyre men rigtig gode
Når i går fandt jeg så ud af at jeg havde glemt at ligge porsa stel til i højden ved den lille luftpotte, den klare jeg ved at i det 3 trin at forlænge med 75 mm. :(
Jeg fik sat wirthbord op, det er min tanke at der i ende af den nye reol skal være sortering og foto afdeling, der er 950 mm. (tror jeg skal til at holde mig til en måle enhed :D) fra ende væggen til reolen må komme for jeg har en lem i gulvet, til fjern varmen og der er også et afløb så jeg lige får 1000 mm. :D mere i hævert funktion.
Jeg fil også sat lidt på den "gavl" der skal være mod min fotostudio :D
To artimia klægger og så noget jeg tror mange glemmer, jeg har i hvert fald se mange alternativer, kroge til et viskestyk og et håndklæde. Så kommer min El styreboks til at sidde over atimia klæggerne.
Jeg leger lidt med at monter et manometer i den også og så ude ved pumen, det vil gøre jeg hurtiger opdager hvis der er ved at opstå nye udfordringer, og så vil det sku da være lidt blærret. Mænd, eller jeg, elsker sådanne små åndsvage ting.
Bordpladen kommer så i 900 mm. så jeg ikke skal bukke mig så meget og bliver 400 mm. dyb. Jeg vil i Harald skrald og købe 2 10 W LED lamper, vil se hvad de giver af lys til et andet projekt og så kan de give lys til fotografering.
Jeg vil også have købt et par stykker høvlet 2" X 2" som jeg så selv må frese en flis i som ender/ afslutning på mine "vægge." Godt jeg er handymand når nu jeg vil have noget der ikke kan købes :D
Jeg fik også lavet hylder til 12L. reol. De er lavet i 15 mm. vandfast støbeplade, der kan holde til at få vand, og så lige malet i enderne, så de er mørke over alt.
Det er min erfaring at jeg er glad for lige at kunne tage hele akvariet ud eller bare halvt uden at skulle tænke på om jeg har ved i bag. Der er det faktisk lavet smart i min nye reol, der er der taget en Porsa profil med flapper og vendt om så den lige som laver et spor at styre akvariet i når de skal ud.
Får jeg "lov" vil jeg lige lave lidt luft på loftet i dag, så det er ned og klar til den første rokade.
Min tanke for rokaden er at jeg kan proppe en 32 mm. streng af, den køre 6 12L., 4 64L. og 2 atimia klægger, det vil fri give 12 ventiler, jeg mangler 11 :D
12L. skal jo flyttes over i den nye 12L. reol og da jeg kun behøver at flytte 5 så kan jeg trække 64L. ved at forlænge luftslangerne 1000mm.
64L. står så at jeg kan lade dem stå i første omgang, da de er hvor at 25L. kommer til at stå.
Lys over 12L. tænker jeg bliver 1,1W LED fra Porsa, det køre jeg med over dem i forvejen, læse jeg har de 12 :D, så kan jeg også koble til og fra hvis nu jeg ikke lige har alle i brug. Ja ja 1,1 Watt her og 1,1 Watt der, det bliver også til enrgi :D
Når nu må jeg heller holde for nu. Jeg har jo heller ikke flere billeder fra igår.
Holddaop! Det er meget, meget mere end jeg kan følge med i - men jeg er sikker på, det nok skal blive godt! :) Uanset, så er det ihvertfald spændende at 'forsøge' at følge med...
JA der er lige en lille pause her. En tur til Dredsen efter fisk i weekenden og så 530L. der lige skal op og køre.
Men der ligger LED omkring Vejle til mig og jeg skal da også have savet låger til 12 og 25 L. reolerne en af de næste dage.
Nu kan jeg komme tilbage til dette projekt, tror jeg.
Jeg har lavet låger til de andre reoler, det vil sige.
Jeg måtte købe hylder og skære til. dyrt men hvis jeg ville have dem til at line dem på den nye reol så var det enste mulighed. Fik et køkken firma til at frese huller til hænglserne og købte også disse hos dem, til god pris.
Nu skal jeg så have frest dem så de for udsende som de andre og malet. Der kommer lidt billeder i løbet af weekenden.
LED er også i DK så mon ikke jeg får hentet det i løbet af næste uge for skallave det næste weekend.
Låger, er kommet igang.
Jeg købte som skrevet 18 mm. hylder i fyrtræ. Dem har jeg skåret til 40 mm. højre end hullet og 10 mm. bredder.
Her ses udfresningen lavet af køkken firma, da jeg jo er jernsmed og ikke træsmed :D
De er sat 50 mm. inde på de små låger og 100 mm. på de store. Center er 25 mm. fra kanten.
Jeg har jo så låger som de nye skal være magen til så valg af fresjern var let.
HUSK jo mere præcis man indstiller jernene, jo letter at slibe. Lav en prøve, og bliv ved til du er tilfreds.
Beslagene er fra hjørneskab, (kan åbenes 170gr.) og kan fåes i byggemarkeder, jeg konstaterede dog at de er meget billiger hos køkkenproducenterne.
Nu står den så på en slibning og så skal de lakeres. Jeg bruger en billig sprymaling. Men det bliver først i morgen.
Det er godt nok seriøst arbejde, du har gang i der. Kunne du evt. få at vide, hvad dine luftskruer hedder i USA? Hvad skal du have gående på al den plads, du får?
Kan prøve at høre om han kan huske hvor han købte dem.
Det er mit Guppy opdræt til udstillings guppyer :-)
Det ender i : 20 X 12L. 16 X 25L. 6 X 96L. 2 X 128L. 1 X 160L.#26: Jeg tror sørme, jeg har fundet dem. Jeg tror, at det er den, der hedder AV4 på denne side:
Den kan jeg godt tilslutte mig.
Hvis du bestiller vil jeg godt havde en fem stykker med.
Lågerne er idag blevet slebet og pusset, så at de fremstår pæne.
Så er de malet 3 gange på hver side, Sølv på indersiden og sort på ydersiden.
At det virker ses på billede 2 selvom der slet ikke er gengivet den efekt det real har.
Så kom dagen med flytning af etape 1 C",)
Jeg forberede alt hvad jeg har lært og gjorde klar.
For fiskene ville jo komme til at stå uden luft og med akvarier på badeværelset.
Alt var stillet ad og jeg troede jeg havde styr på det hele :-(
Selv en porsa skiller hvad jeg lavet.
Men reolen laver en fortandning på 5 mm. op til pladen hvor skrugen for lågerne skal sidde, så jeg skal lige have købt nogle 5 mm. plast klodser så kan lågerne også komme på.
Lystet er kun midleritidig for jeg ved ikke om jeg får noget i overskud af de nye LED så det er bare lige for en tid.
10stk. 12L. har haft flytte dag.
Lige et dårligt billede med låger, det har givet en helt andet indtryk.
Nu ser men fisken meget mere.
Så er LEDen kommet i hus.
Det er SMD3528 fra Link
Jeg synes det er meget svært at fotografer lys.
Der blev lige monteret i 2 stk 94L.
Hold da K.... det giver noget lys fra sig.
Dejligt at du er tilfredmedlyset, det er jo lige så svært at forklare i tlf :D
Det billede i 33# er bare alt byggerodet værd:) Skide godt resultat Dennis.
9,6 watt per meter, og så kan man lave lys til et hvilket som helts akvarie uanset mål. Det virker næsten for billigt og let til at være sandt.
Kan se du har 3 linier over dine 2 94L, men det er svært at se hvor dybe de er. Hvis vi antager et standart 54 og 128, vil det så være tilsvarende 2 og 3 linier?
Omformer, havde du den i forvejen, eller hvordan?
Hvor svært er det at afkorte? Jeg er god med hænderne, men har fks. ikke lodet i 10 år.
28W/M Steffenkbh , der er jo 3 striber :D
94L. er 400 mm. bredde så der sidder jeg 3 rækker, de er 300 dybbe og 128L. er 400 dyb. = 28Watt
25L. er 400 - 100 for filter så der sidder jeg 2 rækker kold hvid, det skulle være det planterne helst vil have. = 4,8Watt
12L. er 300 - 50 for filser, der kommer der kun 1 række kold hvid. = 2Watt
Mit 530L. Mit udgangs punkt er 3 rækker men har så jeg kan lave en 4er og 2 X 10 Watt = 70-90Watt
Jeg kunne ikke lige skaffe 0,5 karat ledning i går så jeg har ikke loddet på dem endnu, men tror at det kan vi alle, der er ikke meget plads men der er plads. Afkortning forgår ved at du tager en saks og klipper, der er makeret hvor man må klippe.
Jeg har købt en 400Watt omformer da jeg vil over på så lidt 220 Volt i rummet som muligt, og der er en udgift i at købe dem enkeltvis og et lidt højer strømforbrug.
Du kan købe lednings stumper med en klemting i enden samme sted, de virker fint, bare man klipper ledbåndet klods op af den næste led.
Dem har jeg brugt til at samle med, da jeg var for doven til at lodde :D
Lige efter indlæg #38 i morges gik jeg i gang sammen med en rigtigt flink ven.
Nu er en lang dag hvor vi har flyttet 2000L. vand over.
Med respekt for janteloven, HOLD KÆFT DET ER BLEVET GODT!!!!!!
Først lige billeder af hvad vi startede ud med:
3 X 64 L. blev tømt ned så vi kunne flytte på dem og sat op igen lige uden for rummet.
Så vente vi 15X 25L. 135gr. så jeg kunne komme til at arbejde på bagsiden af dem. Og koblede luft over på midlertidig kørsel, da både 64 og 128L. skal stå midlertidig.
Jeg fik demonteret luftventiler på det eksieterende, sat el bakker på reolen så at jeg kunne få opmærket hvar det var ventilerne skulle sidde på den nye stige.
Mens limen tørede fik jeg renset forkanten efter hyldeforkanter
Afsluttede med at slibe rammen med vandsandpapir korn 1200.
Så kunne jeg få luft på og se om det var tæt og at alle lufthæver virkede.
Der blev monteret gavl og låger, der kommer en afslutningskant på gavlen.
Så kom turen til 3 X128L. tømt og stillet uden for rummet.
Resten af luft demonteret.
El skinner bag på den nye reol. Der er trukket snor for min elektikker kunne ikke i dag :-(
Endelig havde vi en større opgave med at få reolen ud i rummet, der var 5 mm. luft over den til dørkarmen. ;-)
Der kom gavle på, bordplade var midlertidig oppe så den også kommer til at passe og transformeren blev lige prøvet med vand i akvarierne.
Nu mangler kun lidt småting og så den sidste oprydning.
Godnat for idag.
Flot....så mangler du bare en aupairpige til at hjælpe med vandskiftene....glæder mig til at se sagerne.
Er sikker på at der vil blive afholdt en reception med fadølsanlæg, pindemadder, topløs servering, og fyrværkeri om aftenen i forbindelse med at projektet bliver færdigt.
Du kender mig da. Selvf. skal der det. Der er bare lige de sidste tre ord du selv skriver, projektet bliver færdig ;-)
Jeg vil selv har glæden ved vandskifte, det er der jeg rigtigt får set hvad der sker.
Så er der klippet, loddet og trukket strøm.
Det var ikke svært med med 25 stk der er trukket i 13 ledninger og samlet i 3 boxe med lednings føring over loftet, ja så har det taget nogle timer.
Først lige forskellen på ny og gamel og jeg bruger ikke det dobbelte strøm.
Så lige et par billeder af hvordan det ser ud nu der ude.
Jeg mangler så lige 1 stk. 25L., 5 stk. 12L.
Luft rokade slut, køre over midlertidig i 4 mm slange på den store reol.
Male efter på låger og vægge, fuge mod væggen så der ikke trænger lys den vej ud, slut lægte for enden af væggene,
manometer for lufttryk, bordplade skal males hvid og der skal lamper op derhenne. Men nu køre det og så kan jeg tage det sidste hen ad vejen.
Hold op hvor er mine planter forandret. De vokser som om de fik penge for det og det uden gødning eller noget.
Jeg har dog lidt problemmer med at der bliver ved med at være mælkesvamp i den nye reol, men mon ikke det snart forsvinder.
Til tros for at jeg endnu ikke har fået gjort lågerne "selvholdende" så har jeg reduceret mit vand skifte fra 6-8 timer til 4.
Jeg er en glad mand. Tilfreds med at have brugt lidt flere penge end forventet, det har lige givet det sidste og nu tror jeg på at jeg ikke skal bruge så mange penge på setup mere, så mon ikke det går.
Datterens akvarie er byttet med et 180L. jeg vil se om det kan være under vinduet/ bordet uden at gener for meget ellers skal det ikke op.
Alt i min reol køre som jeg håbede. Planter vokser og jeg kan nu holde mos. Har fået vist en smart anordning med bambus og sugekopper til at hænge mos op i toppen af akvariet. Det er sku noget det kan lide. Ville bruge det som "strømstop" da jeg har taget dækglas af for at få så meget lys ned som muligt. men skal vist også hav en glas stremmel i ude ved fronten. da jeg får lidt kalkrender på frontglasset.
Den med mossen virkede ikke helt efter planen, så jeg har nu lagt 40 mm. glas strimler i ud mod fronten.
Jeg har idag haft besøg af Skive Akvarie forening, en god anledning til at få lavet det sidst færdig.
Så nu er alle akvarier oppe og køre og jeg har lavet mit foto setup færdig.
Billeder følger.
Den fordeler der er vist i #40 har jeg kørt den nye reol på til i tirsdags, jeg var bange for at jeg ikke have nok luft for den var noget tam i strøm. Nu hvor den får direkte luft i 10 mm. skal jeg lige komme i tanke om at der er kommet knald på, så selvom vi ikke arbejder i støre tryk, så er der et stor tryktab.
Jeg havde lavet et foto setup også. Det så sådan her ud
På markede købte jeg så to fine lamper til en 20'er og nu kan jeg skille de grimme spot på 2 min.
Har også fået lavet det sidste luft, på den store reol. Den kørte på en 4 mm. slange og er nu kommet over på 10 mm. og mange dobblet lufttilførlsen
Så har jeg fået de sidste låger op og lavet en afslutning på endepladerne.
Flere af min maller har kvitteret for de nye omgivelser med et par kuld unger.
Fantastisk stykke arbejde og et resultat på samme niveau.
Har du en mening, eller et godt råd?
For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.