Forum

Gør det selv

Nybegynder brug for lidt hjælp

#1 wrongworld 15:54 - 15.05.2011

| Til toppen af siden Til bunden af siden

Hej.

Jeg har tænkt mig at købe et 240 L akvarie her i næste uge. Mit problem er hvad skal jeg havde af fisk når akvariet engang er klar. Ved ikke helt hvor mange fisk jeg kan havde i det eller meget om hvor mange slags vil gøre det kaotisk at se på, hvilket jeg selvføljelig ikke vil havde xP

Jeg vil godt havde en slags stime fisk ( Rød neon 10 stk.) måske 1 anden slags stime fisk også?

Et par sugemaller (han og hun) hvilken slags er bedst til at tage sig af alger?

Kunne godt tænke mig en rød eller blå Kampfisk . Men også rubin haj, vil i foreslå kun rubin haj eller Kampfisk eller kan jeg havde begge dele? og vil i foreslå en enkelt rubin haj eller 2?

Vil i foreslå en fisk der spiser snegle? hvis hvilken slags og hvor mange?

Hvad villle jeg ellers kunne komme i mit akvarie uden at det bliver kaotisk at se på eller overbefolket?

Tak på forhånd for hjælpen ^^

#2 BoJensen 16:10 - 16.05.2011

Hvad er en rubin haj..?

Har du evt. et link eller et foto af sådan en..?

#3 plesner 16:23 - 16.05.2011

#2: Jeg tror, det er en Epalzeorhynchos frenatum , som også kaldes Grøn Labeo . På engelsk er et af populærnavnene 'Ruby Shark'.

#1: Er det denne her, du kalder rubin haj: Link

#4 wrongworld 16:24 - 16.05.2011

dette er faktisk det eneste sted den kaldes for Rubin haj.

Link

så hedder nok noget andet xP

#5 plesner 17:22 - 16.05.2011

#4: Og det er netop en Epalzeorhynchos frenatum , Grøn Labeo , som jeg skriver ovenfor. De er aggressive overfor artsfæller, så jeg cil ikke anbefale, at du anskaffer flere af den. Hvis jeg skulle vælge mellem en Kampfisk og en labeo sammen med en stimefisk som f.eks. Rød neon , ville jeg helt klart vælge kampfisken.

Som stimefisk nr. 2 kunne du måske overveje nogle ikke alt for store pansermaller?

#6 wrongworld 17:30 - 16.05.2011

got it, Kampfisk over haj ^^

forstår ikke helt hvad du mener med:

Som stimefisk nr. 2 kunne du måske overveje nogle ikke alt for store pansermaller

pansermaller flitige alge spisere? hvad mener du med dem som stimefisk?

#7 plesner 18:08 - 16.05.2011

Pansermaller er ikke algespisere, men mange arter pansermaller holdes bedst i en lille flok. Derfor kunne de være en mulighed som stimefisk nr. 2.

#8 wrongworld 18:18 - 16.05.2011

Kiggede lige lidt på dem, god ide :P

ville jeg kunne smide andre fisk i uden af det bliver overbefolket eller kommer til at se rodet ud tror du?

hvad med sneglespisere, ville det være en god ide?

#9 plesner 21:00 - 16.05.2011

Et par af en eller anden form for ancistrus malle kunne måske gå. Hvis du får problemer med snegle, ville jeg overveje nogle få Anentome helena , dræbersnegle, til at tage sig af problemet.

#10 PowerbaitDK 10:52 - 17.05.2011

Mede hensyn til hvor mange fisk du kan have i et akvarium er der en fingerregel der siger 1 cm. fisk pr liter vand. Husk dog at det skal være pr cm VOKSEN fisk.

Udover de fisk du allerede har nævnt kunne nogle måneskins-gurami (Trichogaster microlepis) også være en ide. Det er en meget rolig og fredelig fisk. Dog kan to hanner være særdeles hårde ved hinanden.

Hvor mange fisk du vil have i uden det bliver rodet at se på er et meget individuelt spørgsmål, men du kan jo altid starte med nogle af de fisk der er nævnt og så evt. købe flere indtil du synes det passer med fisk. 

#11 plesner 14:26 - 17.05.2011

Den der tommelfingerregel skal tages med et gran salt, da mange andre faktorer spiller ind. En konsekvens af reglen er f.eks. at man skulle kunne have 4 fisk á 50 cm i et 200-liters. Det er næppe en god ide.

Måneskinsguramien er en dejlig fisk, men jeg ville være bekymret for dens trådfinner i selskab med en stimefisk. Jeg har aldrig prøvet at holde guramier sammen med Rød neon , så jeg ved ikke, om det er et problem. Hvis jeg skulle tilføje andet end lidt neon, nogle pansermaller og måske et par ancistrus, så tror jeg, at jeg ville holde mig til det sydamerikanske kontinent og vælge et par dværgciklider (en Apistogramma-art eller sommerfugleciklider).

Jeg ville helt sikkert ikke komme alle fiskene i på en gang, men gøre det over noget tid, indtil jeg var tilfreds med antallet af fisk.

#12 PowerbaitDK 16:17 - 17.05.2011

Plesner: Selvfølgelig skal man tage hensyn til fiskenes størrelse og hvad det er for nogle fisk, når man bruger den regel. Det er KUN en "rettelinie" og det kommer jo også an på hvad man har af pumpe, filtre og planter. Det gælder jo altid om at få så god en balance i et akvarie som muligt. Det bedste ville jo være hvis man kunne skabe et miljø hvor pumpe og filtre var helt unødvendige. 

Med hensyn til måneskinsguramien har jeg aldrig haft problemer med deres trådfinner sammen med Rød neon . Grunden til jeg nævnte den var for at få lidt liv i alle vandlag, da den går i den øverste halvdel, det er der ikke mange dværgchiklider der gør. Der er jo ikke meget ved at have et akvarie hvor alle fiskene holder til i den nederste halvdel. Jeg ved så godt Rød neon går lidt op i akvariet men synes personligt at de holder sig i de vandlag hvor der i forvejen går andre fisk.

#13 plesner 16:51 - 17.05.2011

Ok, havde som sagt ingen personlige erfaringer med guramier og tetraer i samme akvarium.

Hvis man vil have overfladefisk og samtidig holde sig til det sydamerikanske kontinent, kan både Copella arnoldi , Sprøjtekarpelaks , eller en art af øksefisk jo også være en oplagt mulighed. Til disse skal man dog sikre sig, at man har et tætsluttende dæksglas, da de er rigtig gode springere.

Har du en mening, eller et godt råd?

For at tilføje en kommentar skal du være logget ind, du kan oprette en 100% gratis konto her, så kan du også se alle de andre fordele ved at logge ind.